Inhoud van de pagina
Wat is een notaris?
Een notaris is een persoon die door de staat is gemachtigd om juridische documenten te ondertekenen. De toerekeningsvatbaarheid van de notaris is dat zij controle doen van de identiteit van de ondertekenaar. Zij zorgen ervoor dat het document correct is uitgevoerd, en zorgen voor een officiële verklaring van de transactie. Notarissen worden vaak ingezet bij notariële documenten zoals testamenten, volmachten en onroerend goed transacties.
De verplichting bij notarissen zijn dat ze alles via een register moeten houden van alle notariële handelingen die plaatsvinden. Zoals de datum, de tijd en het type document en dit wordt allemaal vastgelegd.
Belang van notariële volmacht
Wat is een volmacht en waarom is het zo belangrijk? Een volmacht is een dat een persoon namens een andere persoon mag handelen in verband met de juridische documenten. Kortom, de notaris heeft de volmacht om documenten te ondertekenen namens zijn klant. Notariële volmacht is cruciaal, omdat het een duidelijk verslag van de transacties geeft en zorgt ervoor dat het document juridisch afdwingbaar is.
Wat is het verschil tussen algemene volmacht en volmacht?
Een algemene volmacht is een juridisch document dat een persoon machtigt om namens een andere persoon te reageren in alle juridische aangelegenheden. Een volmacht heeft een beperkte bevoegdheid voor specifieke transactie of zaak te handelen.
Tips voor correcte notarisatie
Er zijn diverse tips voor een de ideale notariële vastlegging van volmacht documenten. Als eerste moet het gekozen document naar behoren goed wordt uitgevoerd. Wat dit inhoudt is dat de persoon die volmacht geeft moet het document tekenen met aanwezigheid van de notaris.
De tweede tip is dat je erop moet letten dat de notaris de identiteit controleert van de persoon die het document ondertekent. Hoe de notaris dat kan doen is doordat er een geldig identiteitsbewijs wordt gevraagd van de persoon door de notaris.
Laatste tip is om ervoor te zorgen dat de notaris de notariële akte invult. Dit omvat het noteren van de datum, tijd en locatie van de notarisatie met daarbij de handtekening en een duimafdruk van de persoon die het ondertekent.
Tips voor vinden van een notaris
Wanneer de situatie, waar jij je in bevindt, ‘standaard’ is, is het handigst om naar de goedkoopste notaris te gaan. Je kan via verschillende notarissen een offerte opvragen. Alleen is dat vaak moeilijk te meten welke situatie standaard is en is elke situatie altijd weer anders waardoor je al wat sneller geneigd bent om toch voor de duurdere notaris te gaan. Vraag daarom altijd de werkzaamheden die de notaris verricht voor het tarief om zo extra kosten te voorkomen.
Wanneer de situatie niet normaliter is, zoals bij een ondernemer, is het geen slecht idee om een betrokken notaris te verwensen. Met dit advies kun je onverwachtse en ergerniswekkende situaties voorkomen. Stel je start je eigen bedrijf, dan betaal je meer, maar krijg je wel passend, persoonlijk (notarieel) advies.
Bij veel notarissen zie je dat er veel moeilijke woorden en vakjargon wordt gebruikt. Dit kan het moeilijk maken om te begrijpen wat er in de notariële stukken daadwerkelijk staat. Tegenwoordig is het wel dat notarissen de stukken zo schrijven dat hun cliënten begrijpen wat er staat. Het is belangrijk dat je weet wat er in een akte staat, en mocht je het niet begrijpen, is het belangrijk dat de notaris uitlegt wat er precies staat.