Hoe werkt het verkopen van een huis? Uw complete gids

huis, verkopen,

Inhoudsopgave

Het verkopen van uw woning is een bijzondere periode. U neemt afscheid van een plek waar u hopelijk mooie jaren heeft beleefd. Nu is het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Wees voorbereid op veel regelwerk en onroerend goed begrippen waar u misschien nog nooit van gehoord heeft. Hoe gaat het verkopen van een huis in zijn werk? U leest het antwoord in ons artikel!

Hoeveel Nederlanders verhuizen per jaar?

Nederlanders verhuizen graag. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 1,73 miljoen landgenoten in 2023 de verhuisdozen inpakten. Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: een woning verkopen is niet niks. Er komt een hoop regelwerk op u af en dat kan best overweldigend zijn. Zoons Vastgoed staat voor u klaar om het verkoopproces zo zorgeloos mogelijk te laten verlopen. Zo kunt u bij ons vrijblijvend en gratis een waardebepaling laten uitvoeren. Vervolgens ontvangt u binnen 24 uur een bericht.

Goede verkoopstrategie is onmisbaar

Op de huizenmarkt is een goede verkoopstrategie van uw huis ontzettend belangrijk. Het is een compleet plan om een woning zo snel mogelijk te verkopen. Uiteraard is de vraagprijs een belangrijke factor, maar ook de presentatie van uw woning. Zo is het belangrijk om het huis zo netjes en neutraal mogelijk in te richten voor een bezichtiging. Op die manier krijgen potentiële kopers een goed beeld van wat de woning te bieden heeft. Te veel details en kleuren leiden af en zijn voor sommige kijkers een afknapper.

Laat mooie foto’s en video’s van uw woning maken

Goede foto’s en video’s van uw woning zijn minstens zo belangrijk voor een succesvolle woningverkoop. Die kunt u laten maken door een fotograaf en/of videograaf met verstand van zaken. Deze professional weet precies hoe hij of zij uw woning in een zo goed mogelijk daglicht moet zetten (letterlijk en figuurlijk).

fotograaf maakt foto van een huis

Welke documentatie is nodig voor de verkoop van een woning?

Een woningverkoop brengt een hoop documentatie met zich mee. Laten we ze voor het gemak even op een rijtje zetten:

  • Een kopie van het legitimatiebewijs van de verkopers van de woning.
  • WOZ-beschikking en andere gemeentelijke aanslagen.
  • Energieprestatiecertificaat.
  • Documenten van de Vereniging van Eigenaren.
  • VvE vragenlijst (compleet ingevuld).
  • Lijst van onroerende zaken, wanneer u bepaalde spullen achterlaat in de woning.
  • Akte van verdeling (alleen bij een scheiding).
  • Akte van erfrecht (bij een overlijden).

Meldplicht bij eventuele gebreken

Soms heeft een woning bepaalde gebreken. Als verkopende partij bent u verplicht om dit te melden aan potentiële kopers. Dit is wel zo eerlijk en transparant. Bovendien voorkomt u op deze manier juridische problemen.

Is een verkoopmakelaar inschakelen verplicht?

Veel huizenverkopers werken samen met een verkoopmakelaar. Hij of zij beschikt doorgaans over veel kennis van de huizenmarkt, prijsbepalingen en marketingstrategieën. Toch is het niet altijd noodzakelijk om een makelaar in te schakelen bij huizenverkoop. Zoons Vastgoed, uw partner in vastgoed, doet het net even anders. Wij bieden een aantal unieke voordelen. Wilt u bijvoorbeeld graag zo snel mogelijk uw huis verkopen zonder makelaar? Of u nu een oude woning of een huis in slechte staat in de verkoop doet: wij brengen binnen 24 uur een passend bod uit.

Wilt u graag meer weten over onze dienstverlening? Neem contact met ons op.

Wat te doen met overwaarde?

Is er een bod uitgebracht op uw woning en heeft u deze geaccepteerd? Gefeliciteerd! Hopelijk zijn beide partijen tevreden over de uitkomst. Misschien heeft de verkoop zelfs meer opgebracht dan uw hypotheekschuld. In dat geval is er sprake van overwaarde. Dit is simpel gezegd het verschil tussen de huidige woningwaarde en de hoogte van de hypotheek, na aftrek van alle belastingen. Dit extra geld kunt u meenemen naar het volgende huis of misschien wel ergens anders voor gebruiken. We raden aan om de mogelijkheden te bespreken met een hypotheekadviseur.

Uw woning is verkocht: tijd voor de sleuteloverhandiging

Tenslotte is het eindelijk zover: de sleuteloverdracht. Meestal zijn hier de koper, verkoper en aankoopmakelaar bij aanwezig. De woning krijgt nog een allerlaatste inspectie, om honderd procent vast te stellen dat het zich in een goede staat bevindt. Vervolgens is het tijd om naar de notaris te gaan, waar de akte van levering klaarligt voor ondertekening. Vervolgens overhandigt u de sleutels aan de nieuwe eigenaar. De kogel is door de kerk: uw woning is officieel verkocht. Gefeliciteerd!