Wanneer een van uw naasten is overleden, vragen bepaalde instanties om een verklaring van erfrecht. Dit gebeurt om zeker te weten dat u degene bent met wie ze zaken mogen doen. De overledene heeft immers niet voor niks laten vastleggen aan wie bijvoorbeeld de woning wordt nagelaten. In een verklaring van erfrecht staat wie de erfgenamen zijn en wie bevoegd is om namens de erfgenamen de nalatenschap af te wikkelen. In deze blog leggen we alles uit over de verklaring van erfrecht.
Waarom heeft u een verklaring van erfrecht nodig?
Een verklaring van erfrecht zorgt voor zekerheid. Zo wil een bank weten of ze de juiste persoon toegang geven tot de bank- en spaarrekening van de overledene. Wanneer het om woningen gaat, is een verklaring van erfrecht meestal nodig om de woning uit de erfenis te kunnen verkopen. Hier komen we later nog op terug.
De notaris is belast met het uitzoeken van wie de erfrechthebbende is. Notarissen hebben de expertise én toegang tot de informatie die nodig is om gedegen onderzoek te doen. Andere instanties hebben dat niet.
De notaris zoekt in het Centraal Testamentenregister op of er een testament is. Wanneer dat het geval is, vraagt hij het op bij de notaris die het bewaart. In het testament staat wie de erfgenamen zijn. Dat lijkt duidelijk en eenvoudig, maar is het lang niet altijd. Zo kan er een ex-partner in het spel zijn of staan er keuzemogelijkheden in het testament. Hier hoeft u zich niet over te bekommeren, de notaris zoekt dit uit.
Als er geen testament is, bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. Ook dit onderzoek wordt uitgevoerd door de notaris. De notaris raadpleegt registers en zoekt indien nodig contact met een of meer gemeenten.

Verklaring van erfrecht en het Kadaster
Bestaat de erfenis uit een huis of stuk grond? Dan is het verstandig om een verklaring van erfrecht door de notaris in te laten schrijven bij het Kadaster. In het Kadaster staat de overledene nog als eigenaar vermeld. De verklaring van erfrecht zorgt ervoor dat u als eigenaar wordt geregistreerd. Dit is belangrijk voor de WOZ-beschikking, het energielabel en de levensverzekering. En uiteraard wanneer u de geërfde woning wilt verkopen.
Wat kost een verklaring van erfrecht?
Een verklaring van erfrecht wordt opgesteld door een notaris. Het zal u dan ook niet verbazen dat hier kosten aan verbonden zijn. Niks ten nadele van notarissen, maar de eerste die iets voor niks doet, moet nog beëdigd worden. De kosten van een verklaring van erfrecht hangen af van de notaris die u kiest. U mag uitgaan van honderden euro’s, uiteenlopend van ongeveer € 400 tot € 800.
De kosten van een verklaring van erfrecht zijn echter niet het grootste obstakel als u een huis erft. Dat is de erfbelasting.
Het besluit om de geërfde woning te verkopen, wordt genomen door alle erfgenamen. Wanneer u de woning samen met uw broers en/of zussen heeft geërfd, moeten jullie het eens zijn over het besluit om te verkopen. Is een van de erfgenamen het niet eens, dan kan dit het verkoopproces vertragen of zelfs tegenhouden. Voor 2025 zijn dit de tarieven:
· Tot € 25.490: geen belasting
· Tot € 154.197: 10 procent
· Boven € 154.197: 20 procent
Dit zijn de tarieven voor de gehele erfenis voor kinderen van de overledene(n). Voor kleinkinderen en andere erfgenamen liggen de tarieven een stuk hoger. Het volledige overzicht staat op de site van de Belastingdienst. Dan ziet u ook dat de vrijstelling voor partners ruim 8 ton is.
Het betalen van de erfbelasting
De aangifte van de erfbelasting ontvangt u binnen vier maanden en moet binnen acht maanden weer terug zijn bij de Belastingdienst. Hierna moet de erfbelasting betaald worden en dat kan een behoorlijke som zijn. Wanneer u de enige erfgenaam bent, gaat het bij een huis met een waarde van € 450.000 om € 69.481 aan erfbelasting. Dit zijn geen bedragen die de meeste mensen op de bank hebben staan.
Geërfde woning verkopen
We gaven eerder al aan dat een verklaring van erfrecht nodig kan zijn als u de geërfde woning wilt verkopen. Verkopen kan om meerdere redenen een goed idee zijn, bijvoorbeeld om de erfbelasting (makkelijk) te kunnen betalen, maar ook als u zelf niet in het huis gaat wonen.
Aan het verkopen van een geërfde woning kunnen aardig wat haken en ogen zitten. Zo is het mogelijk dat de woning verkoopklaar moet worden gemaakt, bijvoorbeeld wanneer er de laatste jaren weinig onderhoud is gepleegd. Mogelijk moet u eerst duizenden euro’s in de woning steken voordat u het verkoopproces kunt starten.
Investeren in de geërfde woning is niet nodig als u verkoopt aan Zoons Vastgoed. Wij garanderen u een snelle en soepele verkoop, precies waar u behoefte aan heeft bij geërfde woningen. Het enige dat u hoeft te doen, is uw geërfde woning aanmelden op onze website.
Binnen een werkdag sturen we u een marktconform bod. Dit bod is zonder voorbehoud van financiering, wat betekent dat de verkoop definitief is zodra u het bod accepteert. Nadien moet er natuurlijk nog wat geregeld worden, maar de verkoop is sowieso binnen een week rond.
Zoons Vastgoed koopt de woning in de huidige staat, met eventuele verborgen gebreken. Dit gegeven zorgt voor een hoop rust. Het grote verschil met verkopen via een makelaar is dat u geen verkoopkosten heeft, waaronder de torenhoge rekening van de verkoopmakelaar. Daarnaast heeft u bij een makelaar geen zekerheid van een snelle verkoop. Het zou goed kunnen dat het huis een jaar te koop staat. Dat is niet alleen vervelend vanwege de vaste lasten, maar ook vanwege het betalen van de erfbelasting.

Conclusie: wanneer is een verklaring van erfrecht nodig?
Een verklaring van erfrecht kan nodig zijn als een van uw naasten is overleden. Dit gebeurt om zekerheid te hebben dat u degene bent met wie zaken kan worden gedaan. In een verklaring van erfrecht staat wie de erfgenamen zijn en wie bevoegd is om namens de erfgenamen de nalatenschap af te wikkelen. Ook bij verkoop van een geërfde woning kan een verklaring van erfrecht nodig zijn.